Vuorotyö

Useimmille vuorotyötä ja vaihtelevia työvuoroja tekeville ihmisille uniongelmat ja väsymys ovat arkipäivää. Ihmisen biologinen kello rytmittyy luonnostaan päivänvalon ja yön pimeyden avulla. Vuorotyössä sisäinen kello häiriintyy luontaiseen vuorokausirytmiin nähden. Tästä aiheutuu moninaisia oireita.

Yleisimpiä vuorotyörasituksen oireita ovat väsymys, unettomuus, huonovointisuus, keskittymisvaikeudet ja vatsavaivat. Oireet voivat heikentää työkykyä ja altistaa myös työturvallisuusriskeille. On siis erityisen tärkeää, että vuorotyötä tekevät saavat riittävästi valoa oikeaan aikaan vuorokaudesta. Näin pidämme biologisen kellon tahdissa ja edistämme terveyttä. Kirkasvalohoito on tutkitusti toimiva ja yleisesti suositeltu apu biologisen kellon tahdistamiseen vuorotyössä.

Energiaa päivään ja yöhön

Käytä laseja 20-40 min

Sopeudu vuorotyöhön

Käyttö

Valitsemalla goAYO puhelinsovelluksella energia-ohjelman, voit parantaa vireystilaa silloin, kun tarve vaatii. Valohoidon oikea ajoitus vuorotyössä riippuu työaikataulusta ja on siten tapauskohtainen. Seuraavaksi ohjeita yleisimpiin vuorotyö aikatauluihin:

Aamuvuoro: Valohoidon ajoitus; klo. 06.00 – 10.00 välillä. Valitse goAYO puhelinsovelluksella 20-40 minuutin energia-ohjelma. Aamuisella valohoidolla kehosi saa merkin herätä. Ihmisen luontainen melatoniinin tuotanto pienenee ja vireystila paranee.

Iltavuoro: Valohoidon paras teho saadaan aina aamuisin, kun se toteutetaan klo. 06.00 – 10.00 välillä. Valohoito voidaan toteuttaa myös vaihtoehtoisesti iltapäivällä esimerkiksi klo. 16.00 – 19.30 välisenä aikana, jos aamulla haluaa nukkua vaikka pidempään.

Yövuoro-ohje

1-3 päivää putkeen: Suosittelemme valohoitoa, kun herätään työvuoron jälkeisiltä unilta. Valitse goAYO puhelinsovelluksella 20-40 minuutin energia-ohjelma.

1-3 päivää kestävän uni-valverytmi muutoksen takia ei vielä kannata siirtää biologisen kellon tahtia, sillä unirytmi siirtyy asteittain uuteen aikatauluun, eikä se muutamassa päivässä ehdi kunnolla tottua normaalista poikkeavaan rytmiin.

Näin ollen unien jälkeisellä valohoidolla helpotamme yövuoron jälkeistä heräämistä, mutta emme muuta vielä biologisen kellon tahtia.

Yövuoro, enemmän kuin 3 peräkkäistä päivää: Suosittelemme valohoitoa ennen työvuoron alkamista ja myös yövuoron puolivälissä, mikäli tunnet itsesi väsyneeksi. Muutos biologisessa kellossa:

Biologinen kello siirtyy asteittain reagoimaan yöhön päivänä ja päivään yönä. Öinen vireystila paranee ja yövuoron jälkeen saat helpommin unta.

Peräkkäisten yövuorojen jälkeen biologisen kellon sopeutumista takaisin normaaliin päivärytmiin voidaan helpottaa aamulla otetulla valohoidolla klo. 06.00 – 10.00 välillä tai vaihtoehtoisesti välillä 16.00- 19.30. Yövuoroputken jälkeen normaaliin päivärytmiin sopeutuminen kestää yleensä 2-3:sta päivästä eteenpäin.

Pysy hereillä ja nuku silloin kun unta tarvitset

AYO-valolasit palvelee vuorotyöläisen tarpeita

14 päivän palautusoikeus

12 kuukauden takuu

Maksuton toimitus 1-2 arkipäivää

Sertifioitu, vaikuttava ja maailmalla palkittu

  • AYO noudattaa EU:n CE-merkinnän vaatimuksia ja muita kansallisia direktiivejä.
  • AYO on todettu silmille turvalliseksi noudattaen EU:n direktiiviä IEC 62471. Laitteen sertifioinnin on tehnyt saksalainen riippumaton laitos (TUV Rheinland).
  • Travel Retail Award palkinnon voittaja vuonna 2018. Palkinnon voittajan on valinnut yli 5000 henkilön riippumattoman kuluttajan joukko, jotka ovat matkustelleet ympäri maailmaa ja kokeneet AYO:n hyödylliseksi Jet Lagin helpotuksessa.
  • Red Dot Award voittaja vuonna 2018. Palkittu kategoriassa bio- ja lääketieteet. Yksi arvostetuimmista tuotemuotoilu palkinnoista maailmassa.
  • AYO on voittanut myös lukuisia muita palkintoja, kuten Air France – KLM innovaatio palkinnon vuonna 2016.